Papírové modely

Tatra 815 6×6 AV 14

Jako další model jsem zvolil něco úplně jiného než dosud, totiž vyprošťovací jeřáb v kameo české armády (nebo ČSLA?), který se dá vzdáleně zařadit do série bojové techniky. Pro stavbu jsem zvolil dnes již vyprodaný, ale na Aukru snadno sehnatelný, model od PMHT. Podobnou předlohu zpracoval i Ripper, i tento model vlastním ale zatím si na něj netroufám a po čerstvých zkušenostech si myslím, že si na Rippera ještě dlouho netroufnu…

Model od PMHT je samozřejmě mnohem detailnější než ty z ABC ale podle fotek by se dalo na realističnosti ještě zapracovat, osobně jsem byl ale rád, že jsem model vůbec dokončil, takže na nějaká vylepšení nebyl prostor. Model má rozsah 7 stran A4, dvě strany zabírají návodové kresby a jednu návod, který je pojat ve stylu seznamu dílů, které je potřeba slepit, tzn. slepte díly 1,2,3,4,5,6,7,8, pak 9,10,11,12 atd., nějaké upřesňující detaily by se občas hodily. K modelu jsem zakoupil i (zřejmě neoficiální) desény, ty jsou však o dva milimetry užší a v setu jich je pět, což je na šest (resp. sedm) kol docela divný počet. Papír vystřihovánky je trošku tužší ale tvaruje se dobře a není potřeba nic podlepovat, takže člověk začne stavbu lepením a ne nudným podlepováním a čekáním.

Podvozek a rám se staví celkem dobře, rozhoduji se pro variantu s nekyvnými nápravami, resp. navlékám jednotlivé celky na špejle a zatím nelepím na pevno – k tomu se chystám až po sestavení celého podvozku. Po sestavení rámu pokračuji závěsy kol a paralelně lepím kola a motor. Kola podlepuji kartonem a pokouším se o podobnou konstrukci, která se mi osvědčila u Ferrari 2008, kde byla situace jednodušší o pálené disky. Ty mnou vyřezávané jsou lehce zdeformované, takže to nakonec tak různě prasím a hotová kola vypadají divně – ona už ta textura je zvláštní a užší desény tomu nepřidají. Původně jsem chtěl mít zatáčecí přední kola ale tyč, která má zajišťovat stejné natočení kol, mi vyšla asi o milimetr kratší, takže mi nepasuje na špendlíky a tak nakonec lepím kola napevno.

Následuje nárazník, stupačky a kryt motoru, jeho osazení mě děsí, protože mi připadá, že je moc vpředu – špejle spojující motoru s převodovkou(?) by měla být delší asi o tři milimetry. Pokračuji drobotinou pod kabinou jako je nárazník, blatníky a držák rezervy, z návodu mi není jasné, kdy to přilepit k rámu, jestli hned nebo až později, takže zatím nelepím. Jedním z důvodů je i to, že na rámu chybí označení, kam jednotlivé díly patří, takže čekám, až jak to bude pasovat.

Následuje interiér kabiny, kde zase nevím, kam nalepit volant. Po vyřezání oken jsou sloupky dosti tenké a tak přemýšlím, jak kabinu slepit – na zasouvání interiéru moc nevěřím a tak postupuji po kouscích – nejdříve boky kabiny i s vnitřní obšívkou, pak přední sklo, zafixování stropem, zadní část a spojení celé kabiny. Nakonec to šlo lépe než jsem čekal i když výsledek není 100%. Na zasklení totiž používám fólii od Migase lepenou Herkulesem, což není ideální kombince, ale účel je splněn celkem dobře.

Následuje sání, výfuk a komín, kde opět nevím, jak má patřit a nakonec to nechávám až na konec stavby. Z návodu se správné umístění absolutně nedá pochopit a pomohly mi až fotky hotových modelů, které jsem našel příliš pozdě, takže to mám stejně blbě. Z návodu jsem nepochopil, kdy přilepit kabinu k podvozku, tak ji lepím teď a divím se, kdy se vlastně mají dokončit blatníky – po chvíli studování návodu zjišťuji, že jsou popsány u kabiny bez interiéru, takže je potřeba skákat v návodu tam a zpátky.

Po kabině pokračuji nástavbou, ta je celkem bez problémů i když instrukce typu „zbylé mlhovky rozmístěte libovolně“ mi připadají divné. Po dokončení plošiny ji lepím k rámu, což se mi napoprvé nepovedlo a celá konstrukce tím utrpěla na pevnosti – plošina je jediná část modelu, jež by zasloužila podlepení. Po nalepení plošiny jsem zjistil, že osy předních kol nejsou tak pevné, jak by měla být, takže výsledek je takový pokroucený a nesedící, takže následovalo zklamání a roztrpčení spojené s úvahami o tom, že to vzdám…

Přesto pokračuji výložníkem. Jeho kruhová plotna se má lepit na tupo, přitom nese celou váhu, což se mi moc nezdá a raději ji podlepuji 5mm kartonem. Píst se mi nepodařil úplně kulatý, ani jeho napojení nebylo z kreseb úplně jasné a k tomu jsem to slepil nejdřív špatně. Budka s interiérem byla tak na hraně, protože se mi postupně skoro celá rozlepila, za což ale mohla moje zbrklost. Nakonec jsem ji dal dohromady a pokračuji rameny jeřábu, což mě bavilo do doby, než jsem zjistil, že je mám zkroucené. Ale nakonec jsem to dotáhl, i když tam chybí pár detailů (lana a jejich vedení). Opět jsem totiž nepochopil, jak mají být ty dva konce nasazené a kudy má vést lano. Celý jeřáb nakonec nenechávám otočný ale lepím ho napevno, protože se mi převažoval.

Takže výsledek je takový rozpačitý a myslím si, že ne všechny problémy jsou moje chyba – návod jako seznam dílů ke slepení, nepřesnosti, nejasné kresby, to vše se na stavbě podepíše. Celkový dojem z vystřihovánky je takový neurčitý dojem nedodělku ale na druhou stranu mě stavba bavila a výsledný členitý model se mi líbí.

Hodnocení

Průměrné hodnocení 5 / 5. Vote count: 2

Zatím nehodnoceno.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *