Papírové modely

Galeona ze 16. století

Tato vystřihovánka ze Zlaté knihy vystřihovánek časopisu ABC mi slouží jako rozcvička před letošním „velkým“ lodním projektem. Rozsah modelu je sice jen tři listy A4, ale stěžně, lana, plachty a koneckonců ani kostra nesvědčí o tom, že by šlo o úplně jednoduchý model.

Kostra a trup

Přípravné práce v podobě výroby stěžňů a plachet zatím přeskakuji a vrhám se na kostru. Autor nechává na zvážení podlepení kostry kancelářským papírem, po proměření se ji rozhoduji podlepit kartonem o tloušťce cca 0.8 mm. Na modelářském fóru zjišťuji, že správné podlepení je pěkná alchymie, a tak kombinuji několik postupů – karton podlepuji z obou stran a před zatížením ho obalím papírem pro odvedení přebytečné vlhkosti. Zkušebně podlepuji jedno žebro a na proschnutí čekám raději dva dny, toto čekání si zkracuji pokusnou výrobou jednoho „žebříku“ z nití. Výsledek je sice nepřesvědčivý, ale opět jde o testovací pokus určený na získání zkušeností. (Pozn. jde o pokus o vylepšení modelu, standardní součástí vystřihovánky jsou papírové díly.)

Po vyschnutí žebra se ukazuje, že je celkem dobré a tak stejným způsobem zpracovávám další čtyři – na víc kapacita „sušící“ linky nestačí. Tato žebra nechávám schnout celý prodloužený víkend, bohužel už nedopadají tak dobře a tak je postupně vlhčím, rovnám a opět suším. Také kýl byl napoprvé zkroucený a ani jeho srovnání nebylo jednoduché. Po vyrovnání lepím na žebra chlopně a zkouším i jejich přebroušení, postupně kompletuji kostru včetně dna a patek stěžňů a před finální kompletací barvím některá místa a hrany na hnědo.

Kompletace kostry jde celkem dobře od ruky a podobně dobrý pocit mám i při lepení prvního dílu obšívky. Pak ovšem zjišťuji, že mi nesedí tak dobře, jak jsem si myslel a navíc zjišťuji, že se mi stihla mírně zkroutit kostra lodi. Dále se mi podařilo nechtěně ušpinit část obšívky a o černých skvrnách u otvorů pro děla raděj pomlčím. S trochou dobré vůle nakonec obšívka i trup jakž takž pasují, po dokončení trupu pokračuji kýlem a i zde si vypomáhám kartonem a fixami. Teprve poté osazuji děla a záďový balkon, což mi přijde logičtější z pohledu celkové manipulace s modelem. Při osazování děl a jejich krytů zjišťuji, že jsem mírně podcenil přípravné práce a potřebné otvory prořezávám až nyní.

Paluba

Palubu usazuji opatrně a po malých kouscích, i nyní se projevují různé pokrouceniny trupu. Navíc se mi nezdá celková konstrukce paluby moc dobrá, jednotlivé kusy se vlepují relativně hluboko do trupu lodi. Po dokončení paluby pokračuji různými drobnostmi jako jsou světlíky, schody, děla a kotvy. U kormidelního kola jsem prořezal vzduch, u světlíků a dalších drobností jsem to vzdal, což je celkem škoda, protože modře naznačený vzduch vypadá podivně.

Plachtoví

Nyní následuje část, která už nemá s papírovým modelářstvím, resp. vystřihovánkami, nic společného, totiž výroba stěžňů a ráhen ze špejlí a jejich osazení plachtami. Tyto celkem variabilní práce jsou zdlouhavé kvůli celkovému prosychání, na druhou stranu jde vše celkem dobře od ruky. Podle návodu jsem si vše měl připravovat v průběhu stavby, ale nějak se mi do toho nechtělo.

Lepení plachet na ráhna je celkem divné, čekal jsem uchycení nití, což by ale bylo mnohem pracnější. Navíc použité lepidlo (Herkules) rozpouští barvu (fixu) ráhna, takže je celé plachtoví nakonec upatlané. Stěžně, ráhna a plachty se mi zkrátka moc nedaří a i kvůli špatně vybranému plátnu nevypadá model moc dobře – což je samozřejmě chyba moje, nikoliv vystřihovánky jako takové. Stavbu dokončuji výrobou lanoví a žebříků z nití napuštěných Herkulesem, v důsledku tohoto postupu jsou nitě zašedlé a tak se je pokouším začernit fixou. Poté se ještě pokouším ředěným Herkulesem vypnout plachty, ale ani tento krok není ideální.

Závěr

Lodě patří (nejen) kvůli trupu k nejsložitějším vystřihovánkám, na druhou stranu si lze vyhrát s mnoha detaily – což jsem využil jen minimálně. Stavba byla náročná na čas, většinou nešlo celý den modelařit, protože bylo potřeba nechat něco proschnout. Model je jednoduchý a složitý zároveň a při jeho stavbě jsem udělal dost chyb, z těch jsem se doufám poučil a v tomto smyslu mi model dal nejvíc z těch, které jsem dosud slepil. S výsledkem sice nejsem plně spokojen, ale při stavbě jsem získal řadu nových zkušeností.

Hodnocení

Průměrné hodnocení 5 / 5. Vote count: 1

Zatím nehodnoceno.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *