Papírové modely

Ferrari 1512, 1:24

Modely si vybírám také z estetických důvodů a tomuhle Ferrari z roku 1965 prostě nešlo odolat.

Balení vystřihovánky obsahuje tři strany A4 s díly, laserová žebra, desény pneumatik, návod a návodové kresby. Díky rozsahu vypadal na první pohled model celkem jednoduše a tento dojem posílil fakt, že vystřihovánka nabízí rovnou pět variant, takže po slepení zůstane více než jedna strana nepoužitých dílů. Jenže už druhý pohled odhalil, že se model skládá z obrovského množství titěrných dílků a jeho stavba nebude žádná legrace, zvláště, když si člověk vybere tu nejsložitější variantu – což jsem si možná ukrojil příliš velké sousto…

Přípravné práce obsahují podlepování vybraných dílů (pět různých tlouštěk) a barvení rubových stran, jenom tohle mi trvalo více než dvě hodiny.

Vzhledem k počtu náhradních dílů jsem se rozhodl vyzkoušet si jeden plášť nanečisto, tušil jsem, že jeho tvarování nebude triviální. A tak jsem slepil žebra, podle nich vytvaroval pokusný trup a hned napoprvé se mi nepodařilo zkompletovat čumák, totiž vlepit vnitřek 2 do vnějšku 1. Druhý pokus jsem zkoušel naopak, tedy nejdřív sestavit vnitřek a ten oblepit vnějším pláštěm, což bylo sice zdlouhavější, ale úspěšnější – a podle mě to ani jinak nejde nebo jsem nemehlo. Nakonec jsem čumáky slepil čtyři (z pěti) – tři pokusné a jeden finální, střední část mi stačila lepit dvakrát.
Kvůli těmto pokusům nakonec nelepím tu verzi, kterou jsme chtěl, ale jinou, s kratším čumákem.

Po vytvarování draku sestavuji kokpit, tedy řadící páku, volant z několika segmentů, nádrže, nosné a palubní desky, u nichž do poslední chvíle přemýšlím, zde děrovat nebo ne – nakonec ano. Poté dochází k půlroční pauze a až po ní jsem kokpit dokončil – nějak se mi totiž nepodařilo udržet jeho geometrii a tak jsem se dlouho odhodlával k pokračování.

Následují nosiče přední nápravy složené z kotoučů, brzd a vlastního nosiče, dále blok motoru složený z několika desek a kompletů. Jde sice o velmi titěrnou práci, ale hlavně blok motoru mě bavil a snažil jsem se pracovat paralelně, nejen kvůli prosychání. I sestavení motoru je náročné na geometrii a myslím, že tady se mi dařilo o něco lépe. Bohužel někdy v této době jsem vzdal sledování času stráveného stavbou, doteď to bylo cca 1000 minut a zpětně odhaduji, že to byla tak třetina až polovina celkového času.

Na motoru jsem pokračoval dalšími drobnostmi, různými válečky, kolečky a pásky, výfukové komínky mě zrovna moc nebavily a to hlavně proto, že jsem je z rubu natřel temperou a papír se pak špatně roloval. Dokončení bloku motoru předpokládá natažení nití jako kabelů a dlouho jsem přemýšlel, zda do toho vůbec jít, nakonec jsem použil jen jednu niť místo dvou (což bych opravdu nezvládl) – ale výsledek vypadá tak nějak – chudě. Společně s blokem motoru jsem dokončil i přední nápravy, k draku jsem přilepil oba nosiče a propojil je řídící tyčí.

Další na řadě je zadní náprava, kde se mi nepovedly brzdy, ale snad to nebude moc vidět. Jde o podobnou práci jako u motoru, zajímavá výzva je vyřezávání tenkého rámu podlepeného na tloušťku 2 mm. Kompletace zadní nápravy je náročná na prostorovou představivost a u upevnění výfuků si vůbec nejsem jistý, jak vlastně mají být. Po dokončení nápravy spojuji motor s drakem a následuje prostorově náročný kryt motoru.

Poslední práce na modelu patří kolům. Nejdříve vyřezávám disky, což je vzhledem k tloušťce po podlepení docela náročné a výsledek neodpovídá námaze. Jinak je kompletace kol celkem bezproblémová, tedy ve srovnání se zbytkem modelu. Laserový desén je pro mě novinka, pracuji s ním poprvé a nadšen moc nejsem. Použitý karton se špatně ohýbá, vypálený vzorek se odlupuje a plášť je o pár milimetrů delší, navíc mi lesklé boky a matné desény nepřipadají jako ideální kombinace. U zadních kol si nejsem jistý, zda jsem nenalepil disky naopak, nějak mi to nesedí. Úplný závěr představují zrcátka a drobné kryty a je hotovo.

Ferrari 1512 vypadá na první pohled jako nepříliš rozsáhlá vystřihovánka, vždyť má reálně jen dvě strany dílů. Přesto je to model velmi detailní a pracný, jeho stavba mi zabrala více než rok, ale měl jsem obrovské prostoje, velmi hrubý odhad času stráveného stavbou je 40-50 hodin. Některé bloky jako třeba motor nebo zadní náprava mě hodně bavily, jiné už méně a při kompletaci kol jsme se nemohl dočkat konce. A když jsem na Papírovém Brně 2013 viděl, jak se s tímto modelem poprali profíci, měl jsem chuť ten svůj hodit do koše…

Závěrem bych řekl, že model je to propracovaný a dobře navržený, nějaké chyby jsem v něm nenašel, resp. veškeré moje problémy padají jen a jen na moje ruce, na druhou stranu by návodové kresby některých detailů mohly být přehlednější. Ale zkušený modelář, pro které je model určený, si snadno poradí.

Hodnocení

Průměrné hodnocení 0 / 5. Vote count: 0

Zatím nehodnoceno.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.