Papírové modely

Aero L-39 ZA Albatros, 1:33 (rozpracováno)

Model je určen pro zkušené modeláře, přesto si myslím, že některé návodové kresby by se daly řešit líp. Zvlášť, když u dílů chybí jakékoliv rysky na ohyb, takže jsem často nevěděl, kde se má díl ohnout. Všechno se lepí na tupo, na to jsem si sice už zvykl u polských modelů, ale v tomto případě je (minimálně pocitově) papír slabší, takže se to nelepí dobře. Navíc je tisk strašně háklivý, moje postupy z jiných modelů často vedou k poškození, je strašně vidět každý ohyb, každé zmáčknutí…

Trup

Začal jsem podle návodu interiérem kokpitu, hned na začátku jsem narazil na nejasnosti návodových kreseb. Po částečné kompletaci kokpitu jsem pokračoval trupem od špičky. Do té jsem vložil zátěž, zalil lepidlem a chvíli držel v čistých prstech a špatně to dopadlo, špička je úplně zapatlaná, lepidlo zřejmě prosáklo.

Se žebry je celkem zvláštní, nejdříve jsem si myslel, že jsou o něco větší, protože A jsem musel nepatrně zmenšit, tak jsem zmenšil i B a bylo to moc. Každopádně pokračuji obšívkou od přídě, kolem kokpitu a je to takové … křehké a náročné na slícování, myslím, že to místy nesedí, prostě z toho nemám moc dobrý pocit. Žebra/obšívka za koncem kabiny mi nenevazují vůbec, je to strašný boj a ne zábava…

Občas je potřeba řešit to, že jeden z dílů je 11L a druhý 11P, ale který je který, když jsou označeny jen jako 11? Nebo kam a jak patří celek X+24+24a? A při lepení zádě se má žebro vyříznout jen na tloušťku čáry, to opravdu nedávám. Odhadnout jsem musel i to, jak se stáčí díl 21, což je obdélník jehož strany se liší o tři milimetry, takže těžko poznat – malá ikonka s ruličkou a šipečkou směru by se hodila.

Taky jsem moc nepochopil, jak natvarovat kryty kolem VOP, ale ono se to tam nějak vměstnalo.

Křídla

Žebra jsou opět o dost větší a  pocitově sedí něco hůře než trup, ale možná jsem kopyto já. Po slepení prvního křídla jsem pár dní sbíral motivaci na druhé, ale díky zkušenostem šlo mnohem snadněji.  U podvozkových šachet jsem si myslel, že se v křídle mají vyříznout, naštěstí mi autor vysvětlil, že jsou to dvířka proti nečistotám. Přilepení křídel k trupu šlo celkem snadno, čekal jsem to horší, samozřejmě dodržení stejného vzpětí křídel je trošku náročnější.

Další výzva je centrální část podvozku a křídel ale i to mi celkem pasovalo. Pak nádrže na koncích křídel, křidélka a klapky, už to vypadá jako letadlo a už me to i skoro baví. Akorát u nádrží jsem nepochopil, že se mají zasunout úplně dovnitř a ne lepit povrchově, přitom je to zřejmé. Jedno křídlo mám promáčklé a místy jsou vidět žebra, to se mi teda moc nepovedlo…

Hodnocení

Průměrné hodnocení 4.7 / 5. Vote count: 3

Zatím nehodnoceno.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *